تاریخچه هدایای تبلیغاتی

تاریخچه هدایای تبلیغاتی

تاریخچه هدایای تبلیغاتی

اگر حتی یک بار هم هدایای تبلیغاتی دریافت کرده باشید، به طور حتم، از اثر شگفت انگیز آن آگاهی دارید. احتمالاً نام شرکت مربوطه و خدمات آن را هنوز بخاطر دارید. اگر آن هدیه برای شما کاربردی بوده باشد؛ حتماً آن را با خود به جاهای مختلفی برده‌اید و به دوستان و آشنایان خود معرفی کرده‌اید. مهم نیست که کجا یا چه زمانی آن هدیه را دریافت کرده‌اید. ترک یک مسابقه یا نمایشگاه، با هدیه‌ای در دستانتان همیشه هیجان انگیز است. شاید تصور کنید که هدایای تبلیغاتی تنها چند سال است که پا به عرصه‌ی بازاریابی نهاده‌اند، اما اینگونه نیست و تاریخچه بزرگی در پس این محصولات نهفته است! با ما همراه باشید تا با ماشین زمان به صدسال گذشته سفر کرده و تاریخچه‌ی این محصولات شگفت انگیز را با هم بررسی کنیم.

تاریخچه هدایای تبلیغاتی:

سال 312 قبل میلاد :

کنستانتین بزرگ، امپراطور روم، برای گسترش سخنان حضرت مسیح آن‌ها را بر روی جواهرات و سکه‌ حک می‌کرد. این سکه‌ها در 19 نقطه‌ی مختلف در سرتاسر امپراطوری روم ضرب شدند.

تاریخچه هدایای تبلیغاتی
یوهان گوتنبرگ

1440 :

یوهان گوتنبرگ، با اختراع دستگاه چاپ، روش تولید کالاها را تغییر داد. محصولات کاغذی می‌توانستند به صورت روزنامه یا کارت ویزیت تولید شوند.

1789 :

دکمه‌های تبلیغاتی برای جشن گرفتن تحلیف جرج واشنگتن به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده، استفاده شدند. از آن زمان سیاستمداران دیگر همانند آبراهام لینکلن و ویلیام مک کینلی این روند را دنبال کردند.

 

دکمه تبلیغاتی
کتاب هدیه

میانه‌ی دهه‌ی 1880:

کرومولیتوگرافی و عشق ویکتوریایی به ادبیات منجر به رونق نشانگر‌های کتاب شد. این نشانگرها از جنس ربان یا ابریشم بودند و توسط اشخاص سلطنتی همانند ملکه الیزابت اول مورد تحسین و تمجید قرار گرفتند.

1852 :

آنهایزر بوش فروش آبجوهای خوبش را با استفاده از در باز کن‌های تبلیغاتی همانند آنچه در تصویر است، ارتقا داد. آدولفوس  بوش، به عنوان یکی از پیشگامان استفاده از هدایای تبلیغاتی به منظور تبلیغ یک برند شناخته می‌شود.

درب بازکن هدیه

اواخر دهه‌ی 1800 :

در قرن نوزدهم، شرکت‌های راه آهن، با استفاده از تقویم‌های تبلیغاتی، همچنان خود را حفظ کردند. این تقویم‌ها به مسافران تحویل داده شده و در باجه‌های فروش بلیط به نمایش گذاشته می‌شدند.

کیف هدیه

1886 :

جاسپر میک، پدر محصولات تبلیغاتی، تبلیغات را با استفاده از کیف‌های پارچه‌ای به سطح جدیدی رساند. این کیف‌ها برای ارتقاء کسب و کارهای کوچک، نظیر کفش کنت ول در کوشاکتن اوهایو مورد استفاده قرار گرفتند.

1893 :

یکی از اولین جاکلیدهای یادگاری در نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو مورد استفاده قرار گرفت. این رویداد که به عنوان نمایشگاه جهانی شیکاگو شناخته می‌شود، مسئول معرفی اولین چرخ و فلک به جهان بود.

جاکلیدی هدیه
سینی تبلیغاتی

اوایل دهه‌ی 1900 :

سینی‌های فلزی سفارشی در کوشاکتن اوهایو محبوب شدند و منجر به افزایش محبوبیت صنعت هدایای تبلیغاتی شدند. کوکاکولا عاشق سفارش این سینی‌های سفارشی برای تبلیغ تجارت خود بود.

با پیشرف تکنولوژی تاریخچه تبلیغات دچار تغییراتی شد.

دهه‌ی 1900 :

پلاستیک موجب ظهور محصولات زیادی شد که تا آن زمان در بازار وجود نداشتند. چاپ روی صفحه، امکان سفارشی سازی آیتم‌های پلاستیکی مختلف را با شعار یا لوگوی شرکت، همانند این دیسک‌های Orange Crush (دیسک‌های فریزبی که مخصوص بازی هستند) در سال 1975 فراهم کرد.

چاپ روی پلاستیک
درب بازکن تبلیغاتی

سال 1906 :

در باز کن‌ها وارد صحنه شدند که اغلب توسط شرکت‌های تبلیغاتی اولیه، پرینت می‌شدند. آنچه که در اینجا نشان داده شده است، برای تبلیغ کمپانی هاروارد بروئینگ در لول ماساچوست استفاده می‌شده است.

سال 1937 :

پلی اورتان توسعه پیدا کرده بود و امکان سفارش سازی بیشتر را فراهم کرده بود. این شامل توپ‌های ضداسترس سفارشی بود که نهایتاً به لطف فرانسیسکو ایندیرو از کمپانی آلپی اینترنشنال به هرشکل و اندازه‌ای درآمد.

توپ ضد استرس
ساعت تبلیغاتی

سال 1979 :

مک دونالد با ارائه‌ی اسباب بازی در هپی میل همانند کیف پول مچی مک که تصویر آن ارائه شده است؛ تبلیغات را به سطوح بالاتری رساند، این محصولات تبلیغاتی حتی در نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

دهه‌ی 1990 :

تی شرت‌های تبلیغاتی مورد پسند همه بود از کمپانی‌های فروش سیگار گرفته تا فروشگاه‌های فروش مواد غذایی. کافه‌ی هارد راک، برای لوکیشن‌های مختلف خود مجموعه‌ای از تی شرت‌ها را همیشه در قفسه‌های خود نگهداری می‌کرد.

لباس تبلیغاتی
دستبند تبلیغاتی

سال 2004 :

برند نایکی دستبند لاستیکی “قوی زندگی کن” را معرفی کرد که تبدیل به نمادی برای آگاهی از سرطان شد و بیشتر از 80 میلیون از آن در سرتاسر کشور به فروش رسید. این طرح ساده برای خیریه‌ها، رخدادهای جامعه و اهداف اجتماعی تکرار شده است.

سال 2017 :

اسپینرهای در سرتاسر دنیا مورد استقبال همگان قرار گرفتند و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود داشتند. اسپینرها یکی از پرفروشترین محصولات تبلیغاتی در آن سال بودند.

اسپینر تبلیغاتی

همرنگ جماعت شو!

تبلیغات حتی در زمان باستان هم حائز اهمیت بوده است و این بیانگر تاریخچه تبلیغات است. امپراطوران نماد یا تصویری از صورت خود را بر لوح‌های سنگی حک می‌کردند و بدین طریق مالکیت خود را بر یک زمین یا قلمرو نشان می‌دادند. این امر به مردم عادی اجازه می‌داد تا بدانند تحت مالکیت چه کسانی هستند. در سال 312 بعد از میلاد مسیح، کنستانتین بزرگ، امپراطور روم با استفاده از نمادها بر روی جواهرات و سکه‌ها، جامعه جدیدی از مسیحیت را به وجود آورد. هدف از این کار، گسترش آگاهی در مورد قانونی شدن مسیحیت در قسطنطنیه بود. پس تبلیغات سابقه‌ای فراتر از حد تصورات ما دارند و همواره تأثیرگذارند، به ویژه اگر به صورت هدیه‌ی تبلیغاتی انجام شوند که تأثیر حداکثری می‌گذارند.

به طرز شگفت آوری هدایای تبلیغاتی، قدیمی تر از ماشین‌ها هستند! امروزه هزاران نوع هدیه‌ی تبلیغاتی مختلف برای انتخاب وجود دارد، که انتخاب هر کدام از آن‌ها برای کسب و کار شما تأثیر شگرفی به دنبال خواهد داشت. این روش، یک راه اثبات شده برای دریافت آن میزان توجهی است که برای برند خود نیاز دارید. با یک انتخاب مناسب در ذهن مشتریان خود ماندگار شوید!

 

Share this article

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


جدیدترین مطالب


برچسب ها